Bilen har utviklet et problem der den kun kjører på elektrisitet og ikke klarer å aktivere bensinmotoren.
Dette resulterer i at feilkoden P2884 vises i displayet.
Systemet er utstyrt med en Mechatronic-enhet av typen DQ400, som inneholder tre clutcher. K0-clutchen har ansvaret for å skifte mellom elektrisk drift og bensinmotor.
Diagnose identifiserte at solenoidventil N218, også kjent som den automatiske girkassens trykkreguleringsventil 4, var defekt. Denne ventilen styrer K0-clutch.
Under demonteringen ble det oppdaget en alvorlig feil: filterelementet i pakningen hadde løsnet og satt seg fast i N218-ventilen.
Det er verdt å merke seg at det ikke selges løse solenoider fra merkeforhandler, kun pakninger og komplette Mechatronic-enheter. Derfor anskaffet vi et reparasjonssett og byttet ut ventilen samt pakningene. Etter fullført reparasjon ble det utført en funksjonstest, og alt fungerer nå som det skal.
–
En stor takk til DiagnoseDan, som har publisert en video som beskriver både problemet og løsningen. Jeg anbefaler alle å følge ham på Facebook og YouTube for masse lærerikt innhold.
Facebook: DiagnoseDan
Youtube: https://www.youtube.com/@Diagnosedan
”Diagnosedan Fixed it again!”
—
ATR Remote har også en beskrivelse av problemet,
ta en titt på hjemmesiden deres
Super service! Rask leveranse av deler!





